Broby tre kullar

Utsikt U1 över staden och Ramunderberget (nedan)

Björn Esping, www.esping.net

Omarkerad led 2.4 km, cirka 1 timme i lugn takt, vandringsslinga utgående från kyrkogårdsparkeringen. Lättgånget och lätt att hitta. Väl upptrampade stigar. Leden är bitvis markerad med blåvitrandiga snitslar.

Avstånd från Stinsen 500 m. Kör eller gå E22 norrut. Sväng vänster in på kyrkogårdsparkeringen efter tredje rödljuset.

Områdesbeskrivning : De tre kullarna norr och väster om Broby bjuder in till en fantastisk vandring genom skogar med månghundraåriga tallar och förbi enastående utsiktplatser med hänförande vyer åt nordost över staden och Ramunderberget, åt väster över åkrarna där så småningom E22 ska gå och söderut över Broby.

Turbeskrivning : Med start från kyrkogårdsparkeringen gå rakt genom kyrkogården i riktning mot vattentornet. Passera kapellet och gå upp mot skogen. Följ gångvägen upp till höger så att vattentornet är på vänster sida. Stigen fortsätter upp på den norra kullen efter att ha passerat ett staket och några gamla grova tallar (T1). Ca 50 m upp på den norra kullen finns en rastplats med en fin utsikt U1 över staden och Ramunderberget. Följ stigen så att du kommer över på kullens norra sida. Här finns en liten avstickare ut till en utsiktsplats U2 med vy åt norr . Snart lämnar du den första norra kullen och följer vägen ner mot radhusområdet. Passera norr om garagelängan upp till den andra södra kullen. Följ stigen åt höger som tar dig runt kullen och förbi en liten skogslekplats (L). Strax får du vyer ut över Waldorfskolan. Försök hålla ytterkant på kullen så passerar du några bänkar vid utsiktsplatserna U3 resp U4 lite ovanför Broby radhusområde. Fortsätt så att du kommer tillbaka till garagelängan. Följ vägen neråt 50 m och vik upp på vattentornskullen. Lite före tornet vik höger så att tornet passeras på vänster sida. Stigen rundar tornet leder förbi några enorma gamla tallar (T2) för att lite senare komma tillbaka till stigen ner till kyrkogården.