fullmane_o_topp_i_morgonsol.jpg (69742 byte) berg_i_mansken.jpg (108445 byte) berg_i_mansken2.jpg (65696 byte) berg_skymtas_bland_moln.jpg (36441 byte) ama_dablam_bland_moln.jpg (114466 byte) pumori_kala_pathar_vandrare.jpg (205666 byte) lobouche_6125m.jpg (105893 byte) lobouche_6125m2.jpg (120822 byte) pumori_kala_pathar_vandrare2.jpg (107338 byte) everest2.jpg (206507 byte) everest3.jpg (102242 byte) barare.jpg (110835 byte) dingbouche_solnedgang.jpg (75328 byte) tengbouche_munk.jpg (88863 byte) debouche_kloster.jpg (134140 byte) tengbouche_kloster.jpg (150869 byte) pojke_i_dorroppning.jpg (92551 byte) kvinna_pa_marknad.jpg (79472 byte)

Vandring till Everest Base Camp (Kala Patthar)

ARTIKLAR:    Färder i Nepal                 Vandring till Everest Base Camp             Erövringen av Mount Everest              Mallory och Irvine 1924                Katastrofen 1996                Höjdsjuka

KARTA:      Karta

Efter fyra timmars väntan på flygplatsen i Kathmandu började äntligen bordningen av den Twin Otter som skulle flyga oss till Lukla. Vi hade ändå tur. Gruppen som kom en vecka senare fick efter en hel dags väntan på flygplatsen återvända till hotellet för ytterligare en natt i Kathmandu. När de följande dag äntligen kom iväg hade molnen sänkt sig över Lukla så det gick inte att landa utan de fick ta sig till ett litet flygfält nere i dalen. Under primitiva förhållanden fick de övernatta där och kom till Lukla först på tredje dagen. Vi hade alltså tur som kom iväg samma dag.

Flygfärden till Lukla är fantastisk. Eftersom landskapet är kraftigt kuperat flyger man ömsom mycket nära marken och ömsom högt upp i luften. Närmre horisonten tornar Himalayas snöklädda toppar upp sig. Lukla ligger på 2800 m. Genom förarkabinens vindruta ser vi en oändligt liten och kort landningsbana som avslutas med ett tvärt stopp i berget. Det ser inte ut att vara möjligt att dels pricka rätt på den lilla landningsbanan, dels få stopp på flygplanet innan det slår i bergväggen. Det går dock bra. Landningsbanan är anlagd i uppförsbacke med 10-15 graders lutning. Pilotens nästa problem är att ha tillräcklig fart för att nå till änden av banan så att han kan svänga in på den horisontella uppställningsplats som finns där. Det måste vara en pilots dröm att få flyga en robust Twin Otter i Himalaya. Vilken flygkänsla. Tänk vilken kontrast till de enformiga Atlantflygningarna där autopiloten sköter allt.

Vi har kommit till Lukla för att härifrån starta vår vandring upp till Kala Patthar, 5545 m. Därifrån har man en magnifik utsikt över Mt Everest som ligger en mil österut. Everest base camp, 5364 m, ligger snett nedanför. I Lukla möter våra bärare. Vandringen, övernattningarna och maten administreras av vår sirdar Kabir. Guidningen görs av våra sherpas Jajat och Delip. Ansvarig för hela gruppen med bärare, sirdar och sherpas är vår förträfflige turledare Subrat Tamang. I Lukla får vi vårt första möte med jaken. Egentligen är det en korsning av jak och ko. De riktiga jakarna stöter vi på först ovanför Namche Bazaar. Jaken kommer från Tibet och trivs bäst på höjder över 3500 m. Jaken är utomordentlig framkomlig i Himalayas branta terräng. Den har långa tvärställda horn och en mycket kraftig och lång päls. Den ser väldigt kramgo ut men det är helt missvisande. Den gillar inte alls att bli klappad utan är bryskt avvisande. All transport sker med jak eller bärare. De flesta bärare är bönder och bärandet utgör ett välkommet extraknäck. Lönen är efter Nepalesiska förhållanden bra. Somliga vandringsturister bär sin egen packning men de uppfattas som snåla.

Vi är nu i Khumbu provinsen, sherpafolkets land som i norr gränsar mot Tibet. Sherpafolket har tibetanskt påbrå och de invandrade från Tibet för 500 år sedan. Kulturen är starkt färgad av den tibetanska. Sherpafolket är tibetanbuddister. Vi kom senare under vår vandring att besöka ett flertal tibetanbuddistiska kloster (gompas). På Khumbus gräns mot Tibet ligger Mt Everest, 8848 m. Dess nepalesiska namn är Sagarmatha, vilket betyder "himlens gudinna",  och dess tibetanska Chomolungma, vilket betyder "världens moder". Hela området har fått nationalparkstatus, Sagarmatha national park, och ingår i listan över FN´s världsarv. I parken bor 2500 sherpas. I fjorton dagars tid kom vi att vandra i detta storslagna landskap som inramas av några av världens högsta berg. Av de fjorton toppar som är över 8000 m ligger åtta i Nepal och många av dem i Khumbu.

Namche Bazaar, 3440 m, är administrativt centrum i Khumbu. Från Namche Bazaar ser vi för första gången Mt Everest som en topp av många. Till Namche Bazaar kommer tibetanska köpmän för att sälja sina alster på marknaden. Här finns också möjligheter att komplettera vandringsutrustningen. På de högre höjderna är dagarna angenäma men så fort solen försvinner bakom bergen blir det mycket kallt. På natten och under de tidiga morgontimmarna kan temperaturen så här års, november, krypa ner mot -10 till -15 grader Celsius. Då behövs både en varm sovsäck och dunjacka. Några timmars vandring norr om Namche Bazaar ligger Kumjung, 3780 m. Mt Everest bestegs första gången 29 maj 1953 av nya zealändaren Sir Edmond Hillary och sherpan Tenzing Norgay. Hillary och Tenzing blev vänner för livet och Hillary har sedan dess engagerat sig oerhört mycket för sherpafolket. Kumjung är Tenzings hemby. I Kumjung ligger Hillary school. I gompan, klostret, i Kumjung finns också en yetiskalp. Det finns många historier om yetin, snömannen. Han ses lite då och då. Hillary lät skicka denna yetiskalp på vetenskaplig undersökning. Vetenskapen hävdar att skalpen är en blandning av antilop och något annat djur. Men vetenskapen har ju ofta fel.

Vid höga höjder finns alltid en risk att man drabbas av höjdsjuka. Redan vid 3000 m föreligger risk. Det första symtomet utgörs av lätt huvudvärk. När även svårare huvudvärk, brist på aptit, illamående och trötthet tillstöter måste man ovillkorligen ta sig ned till lägre höjder. Höjdsjukan skördar årligen ett antal dödsoffer. Symtomen är fördröjda och kommer först efter 5-10 timmar på den nya höjden. Höjdsjuka inträffar om kroppen inte ges tid att acklimatisera sig till den nya högre höjden. På vår vandring hade vi därför ett antal acklimatiseringsdagar då vi sov flera nätter på samma ställe. Acklimatiseringen sker snabbare om man under dagen tar sig till högre höjd för att sedan till kvällen återvända till den lägre höjden. Höjdsjuka drabbar vältränade personer minst lika ofta som mindre tränade. I vår grupp om tio personer kom sju upp till Kala Patthar (Base camp). Två drabbades av höjdsjuka och den tredje var tvungen att avstå på grund av magsjuka.

På bergskammen en dagsmarsch från Namche Bazaar ligger klostret Tengbouche, 3870 m, som är den sista naturliga året runt bebyggelsen. De byar som finns på högre höjder är enbart tillkomna för att erbjuda vandringsturisterna kost och logi. De avfolkas under lågsäsong. Vyn är enastående och anses vara en av de mest fantastiska i världen. Härifrån ser man Kwande (6187 m), Tawachee (6542 m), Everest (8848 m), Nuptse (7879 m), Lhotse (8501 m), Ama Dablam (6814 m), Kantega (6783 m) och Thamserku (6618 m). Av dessa berg är Ama Dablam, med sin markerat spetsiga topp och sina snöklädda skarpa armar som letar sig mot betraktaren, det vackraste berg jag sett. År 1977 utlöstes en lavin från Ama Dablams sluttningar. Lavinen drog ner i en glaciärsjö som svämmade över och skapade en tio meter hög våg som sköljde genom dalen och på sin väg spolade bort sju broar, stora delar av vägen och stora delar av byn Jorsale innan den ebbade ut. Tre personer dödades. Åtta år senare inträffade en översvämningsolycka då en annan glaciärsjö svämmade över. Nu håller en liknande sjö på att byggas upp nära Chukhung ovanför Dingbouche. En ny katastrof är att vänta inom några år.

Dingbouche, 4350 m, ligger en dagsmarsch från Tengbouche. Här fick jag själv problem med andningen under natten. Varje gång som jag höll på att somna in slutade andningen att fungera. Jag greps nästan av panik och höll mig vaken hela natten genom att gå ute i fullmånens sken. Månen lyste upp hela dalen och kastade ett fantastiskt ljus över Ama Dablam. På höga höjder är det vanligt med sömnnapnéer vilket jag drabbades av redan i halvsovande tillstånd. Följande dagar hade jag feber med påföljande förkylningsinfluensa. Förkylningsviruset hade spelat mig ett spratt genom att, som virus alltid gör, ge sig på nervsystemet och smyga in en andningsångest som gav utslag varje gång jag höll på att somna in. Nu kom vi inte på att det kanske var ett virus som spökade utan trodde att det kanske var ett utslag av höjdsjuka. Jag fick därför Diamox, som är ett preparat som lindrar höjdsjuke symptomen. Följande natt fick jag förutom andningsångest också hallucinationer varje gång jag skulle somna in. Natten var hemsk. Hallucinationer hör till biverkningarna av Diamox. Tredje dagen var jag bättre och kunde fortsätta uppåt.

Labojee, 4940 m, är sista stoppet före Kala Patthar. Det går visserligen att övernatta även uppe i Gorak Shep, 5170 m, men det är synnerligen svårt att evakuera någon som drabbas av höjdsjuka därifrån, speciellt om detta inträffar nattetid. På väg upp till Laboje passerar man ett stort antal minnesmärken resta över olika människor som dött på sin väg upp till Mt Everest. Här finns en sten rest över Scott Fischer som tillsammans med Rob Hall ledde två kommersiella expeditioner upp till Mt Everest år 1996. På nervägen, efter att ha bestigit toppen, drabbades de av en kraftig snöstorm. Åtta klättrare inklusive Fischer och Hall omkom. Åtskilliga klättrare fick allvarliga förfrysningsskador.

Vägen från Laboje via Gorak Shep upp till Kala Patthar är lång. Vandringen påbörjades därför redan klockan fyra på natten. Fullmånen lyste upp vägen framför oss. Det var bitande kallt. En snål vind drog längs Khumbuglaciären som vi vandrade utefter. Gryningen inträffade vid sex. De första solstrålarna nådde de högsta topparna vid sju. När solen lite senare värmde upp bergssluttningarna började de första lavinerna och sten- och grusrasen att gå. Vid åtta nådde vi Gorak Shep. Efter en kopp té började den mödosamma vandringen de sista fyrahundra metrarna upp till Kala Patthar, 5545 m. Kala Patthar är en liten topp på Pumoris, 7130 m, sluttning. Efter ett tag såg vi första skymten av Mt Everest omgiven av Nuptse, 7884 m, och Khumbutse, 6639 m. Efterhand som vi steg uppåt blev Mt Everest allt större. Framför Everest ligger isfallet och vid norra änden av isfallet och fyra kilometer nordost om oss ser vi Everest base camp, 5364 m. Vi ser Everest båda toppar. Den södra är hundra meter lägre. Kammen emellan dem kallas Hillary´s step. Med stor möda når jag Kala Patthars topp. Jag ser delar av den väg Hillary och Tenzing tog på västra glaciären för att så småningom försvinna bakom Nuptse för att återigen dyka upp på Hillary´s step innan de slutligen nådde toppen år 1953. Efter att jag själv mödosamt lyckats ta mig upp till Kala Patthars topp är jag full av beundran över deras insats och deras efterföljares insatser för att nå toppen av världens högsta berg.

PS Det finns mer att läsa på www.everestnews.com